ប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌​និង​តុលាកា​រ



ប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌​កម្ពុជា​រួមមាន​តុលាការ ​សាលាដំបូង សាលាឧទ្ធរណ៍​និង​តុលាការ​កំពូល។យោងតាម​មាត្រា ១២៨ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌​ត្រូវតែ “ឯករាជ្យ”ធានា​និង​ប្រកាន់ខ្ជាប់​អ​នាគ​តិ និង​ការពារ​សិទ្ធិ​និង​សេរីភាព​របស់​ពលរដ្ឋ។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ក៏បាន​ចែង​ផងដែរ​ថា​អំណាច​របស់​តុលាការ មិនអាច​ប្រគល់​ឲ្យ​ស្ថាប័ន​នីតិ​ប​ញ្ញ​តិ្ត​និង​នីតិប្រតិបត្តិ​បានទេ និង​ត្រូវ​គ្របដណ្តប់​លើ​បណ្តឹង​ទាំងអស់​រួម មាន​បណ្តឹង​រដ្ឋបាល​ផង។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា ទុក​តួនាទី​ឲ្យ​តុលាការ​ធ្វើការ​កំណត់​ក្នុង​ច្បាប់ ដោយឡែក។ ច្បាប់​ស្តីពី​ការចាត់តាំង និង​សកម្មភាព​របស់​សាលាជំរះក្តី​ត្រូវបាន​ប្រកាស​ឲ្យ​ប្រើ​នៅ ឆ្នាំ១៩៩៣។

ការ​ជំ​រះ​ផ្តល់​យុត្តិធម៌ ត្រូវធ្វើ​ក្នុងនាម​ប្រជារាស្ត្រ​ខ្មែរ តាម​នីតិវិធី​និង​ច្បាប់​ជា​ធរមាន។ មានតែ​ចៅក្រម​ទេ ដែលមាន​សិទ្ធិ​ជំ​រះ​ក្តី។ ចៅក្រម​ត្រូវបំពេញ​ភារកិច្ច​នេះ ដោយ​គោរព​ច្បាប់​យ៉ាង​ម៉ឺងម៉ាត់ និង​ឲ្យ​អស់ពី ដួងចិត្ត​និង​សម្បជញ្ញៈ​របស់ខ្លួន។

សិទ្ធិ​ទទួលបាន​សវនាការ​ត្រឹមត្រូវ​និង​យុត្តិធម៌​បាន​បង្កប់​នៅក្នុង​ ច្បាប់​និង​វិធាន​នីតិវិធី​ដ៏​ធំធេង។ សច្ច​ធារ​ណ័​និរទោស បន្ទុក​បង្ហាញ​ភស្តុតាង​និង​វិធាន​គ្រប់គ្រង​ការទទួលយក​និង​ច្រានចោល​ ភស្តុតាង គឺជា​ឧទាហរណ៍​នៃ​សិទ្ធិ​ប្រមូលផ្តុំ​ទាក់ទង​នឹង​សវនាការ​ត្រឹមត្រូវ​និង​ យុត្តិធម៌​ដែលគ្រប់ៗគ្នា​ត្រូវ​ទទួល បាន។

តុលាការ

តុលាការខេត្ត​និង​ក្រុង
តុលាការខេត្ត​និង​ក្រុង មាន​ទីតាំង​នៅក្នុង​ខេត្ត​និង​ក្នុង​ក្រុង។ តុលាការខេត្ត ក្រុង​ដែល​ត្រូវ​តាំងនៅ​ខេត្ត ក្រុងមាន​សមត្ថកិច្ច​គ្រ​ប​ដណ្តប់​លើ​ដែនដី​នៃ​ខេត្ត ក្រុង​ទាំងនោះ ក្នុងការ​ជំ​រះ​ក្តី​លើ​ករណី​វិវាទ​ការងារ រដ្ឋបាល ពាណិជ្ជកម្ម ព្រហ្មទណ្ឌ​និង​រដ្ឋប្បវេណី20។ ជាគោលការណ៍ តុលាការខេត្ត ក្រុង​ត្រូវបាន​បែង ចែកជា​ពីរ​ស្ថា​ប័នៈ គឺ​ស្ថាប័ន​រដ្ឋប្បវេណី​និង​ស្ថាប័ន​អយ្យការ(ព្រហ្មទណ្ឌ)។ទោះជា​យ៉ាងនេះ​ ក្តី ជា​ទម្លាប់ ក្នុងការ​អនុវត្តន៍ និង​ដោយសារ​ចំនួន​ចៅក្រម​មានកំណត់ ដូច្នេះ​មិនមាន​ការបែងចែក​ច្បាស់លាស់​រវាងស្ថាប័ន​ទាំងនេះ​ទេ។ ចៅក្រមជារឿយៗកាន់​សំណុំ​រឿងក្តី​ទាំង​ព្រហ្មទណ្ឌ​និង​ស៊ី​វី​ល21។

ព្រះរាជអាជ្ញា​សាធារណៈ​អម​តុលាការនីមួយៗ22។ មានតែ​ស្ថាប័ន​អយ្យការ​សាធារណៈ​ប៉ុណ្ណោះ​ដែល មាន​សិទ្ធិ​ធ្វើ​បណ្តឹងអាជ្ញា23។ តុលាការខេត្ត ក្រុង​ជំនុំ​ជំ​រះ​ក្តី​មាន​ចៅក្រម​ម្នាក់ និង​ត្រូវបំពេញ​ដោយ​រដ្ឋ​អា ជ្ញា ឬ​រដ្ឋអាជ្ញារង​ម្នាក់ និង​ក្រឡាបញ្ជី​ម្នាក់24។

សាលក្រម​សម្រេចសេចក្តី​ចំពោះមុខ​របស់​តុលាការខេត្ត ក្រុង​បើក​ឲ្យ​ប្តឹង​ឧទ្ធរណ៍​ក្នុង​រយៈពេល២ខែ គិតពី​ថ្ងៃ​កាត់សេចក្តី។ សាលក្រម​កំបាំងមុខ​បើក​ឲ្យ​ប្តឹង​ជំទាស់​ក្នុង​រយៈពេល ១៥ថ្ងៃ គិតពី​ថ្ងៃ​ទទួលដំណឹង។ បើ​ផុតកំណត់ ប្តឹង​ជំទាស់ អាច​ប្តឹង​ឧទ្ធរណ៍​បាន​ក្នុង​រយៈពេល​ពីរ​ខែ គិតពី​ថ្ងៃ​ផុតកំណត់​ប្តឹង​ជំទាស់។25

សាលាឧទ្ធរណ៍
សាលាឧទ្ធរណ៍​ដែលជា​តុលា​ការជាន់​ខ្ពស់ជាង​តុលាការខេត្ត ក្រុងមាន​ទីតាំងនៅ​ក្រុងភ្នំពេញ។ សាលា ឧទ្ធរណ៍​មាន​សមត្ថកិច្ច​គ្របដណ្តប់​លើ​ដែនដី​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ ទាំងមូល26។

ការប្តឹងតវ៉ា​ទៅ​សាលាឧទ្ធរណ៍​មិនមាន​ល័ក្ខខ័ណ្ឌ​ចងភ្ជាប់​ជាមួយ​មក​ទេ ដោយសារតែ​គ្មាន ច្បាប់​ឬ​គោលការណ៍​ណែនាំ​បញ្ជាក់​អំពី​ហេតុផល​ដែល​តម្រូវ​ឲ្យ​ធ្វើ​ បណ្តឹងឧទ្ធរណ៍។ មិនមាន​យន្តការ ណាមួយ​ដើម្បី​ច្រោះ​យកចេញ​បណ្តឹងឧទ្ធរណ៍​ណា​ដែល​មិន​សម​ហេតុផល ឬ​គ្មាន​មូលហេតុ​ច្បាស់ លាស់​ទេ។ គ្មាន​ការដាក់ទោស​ចំពោះ​ការធ្វើ​បណ្តឹងឧទ្ធរណ៍​ណា​ដែល​មិនមាន​ហេតុផល​ ពិតប្រាកដ ឬ មិន​សម​ហេតុ​សម ផល​នោះឡើយ។

តុលាការ​កំពូល
តុលាការ​កំពូល ដែលមាន​ទីតាំងនៅ​ក្រុងភ្នំពេញ គឺជា​តុលាការ​ជាន់ខ្ពស់​បំផុត​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​និង​ជា សាលាជំរះក្តី​ចុងក្រោយ​គេ​បង្អស់។ តុលាការ​នេះ មាន​ចៅក្រម ១២ រូប​និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​បួនរូប។

តុលាការ​កំពូល​មាន​សមត្ថកិច្ច​បន្ត​បើកសវនាការ​លើ​បណ្តឹង​សារទុក្ខ​ ជំទាស់​នឹង​សាលដីកា​របស់​សាលាឧទ្ធរណ៍​ដោយ​ពិចារណា​តែ​លើ​អង្គច្បាប់​ ប៉ុណ្ណោះ។ តុលាការ​កំពូល​មិនអាច​ពិចារណា​ទៅលើ​អង្គហេតុ ទេ។

ឧ​ត្ត​ម​ក្រុមប្រឹក្សា​នៃ​អង្គចៅក្រម
មាត្រា ១៣២ទៅ ១៣៤នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​បង្កើត​ឧ​ត្ត​ម​ក្រុមប្រឹក្សា​នៃ​អង្គចៅក្រម ដើម្បី​ធានា​ឯករាជ្យភាព និង​ភាពល្អប្រសើរ​នៃ​ប្រព័ន្ធយុត្តិធម៌។ ឧ​ត្ត​ម​ក្រុមប្រឹក្សា​នៃ​អង្គចៅក្រម​មាន​សមាជិក ៩រូប​ដូចតទៅៈ ព្រះមហាក្សត្រ​ដែល​ធ្វើជា​ប្រធាន រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួងយុត្តិធម៌ ប្រធាន​តុលាការ​កំពូល អគ្គព្រះរាជអាជ្ញា អម​តុលាការ​កំពូល ប្រធាន​សាលាឧទ្ធរណ៍ ព្រះរាជអាជ្ញា​សាលាឧទ្ធរណ៍​និង​ចៅក្រម៣រូប27។

ឧ​ត្ត​ម​ក្រុមប្រឹក្សា​នៃ​អង្គចៅក្រម​និង​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួងយុត្តិធម៌​ មាន​ឥ​ទិ្ធ​ពល​ចំបង​មួយ​ទៅលើ​ចៅក្រម​ទាំង អស់​នៅ​តុលាការ​គ្រប់​ជាន់ថ្នាក់ៈ អំណាច​របស់គេ​ដែល​តែងតាំង ដាក់វិន័យ​និង​ណែនាំ​មន្ត្រី​យុត្តិធម៌ ទាំងអស់28 សម្រេច​ដាក់វិន័យ​លើ​ចៅក្រម​និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​ណា​ដែល​បាន​ប្រព្រឹត្ត​ខុស29។ ឧ​ត្ត​ម​ក្រុម ប្រឹក្សា​នៃ​អង្គចៅក្រម​ត្រូវបាន​គេ​រិះគន់​ចំពោះ​ការខកខាន​មិនបាន​បំពេញ​ អណ្ណ​ត្តិ​របស់ខ្លួន​ដោយ​ផ្អែក តាម​ការចោទប្រកាន់ថា​បាន​ប្រព្រឹត្ត​អំពើពុករលួយ ខ្វះ​ស្វ័យភាព​និង​មាន​និន្នាការ​នយោបាយ30។

តុលាការយោធា
តុលាការយោធា​ស្ថិតនៅ​ក្រៅពី​ប្រព័ន្ធតុលាការ​ធម្មតា។ ដោយបាន​បង្កើតឡើង​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៨១និង​មាន ទីតាំងនៅ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ តុលាការ​នេះ​ជំនុំ​ជំ​រះ​ករណី​ណា​ដែល​ទាក់ទង​នឹង​បទល្មើស​យោធា31។ នីតិវិធី របស់​តុលាការយោធា​ដូចគ្នា​នឹង​នីតិវិធី​របស់​តុលាការខេត្ត ក្រុង បទល្មើស​យោធា គឺជា​បទល្មើស​ដែល​ត្រូវបាន​ប្រព្រឹត្តឡើង​ដោយ​សមាជិក​យោធា (យោធិន)នៅក្នុងកងកម្លាំងប្រដាប់អាវុធ​ហើយ​បទល្មើស​ទាំងនោះ​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ វិន័យ​យោធា​ឬ​ទ្រព្យសម្បត្តិ​របស់​កងទ័ព។

ក្នុងករណី​ដែល​សមាជិក​នៃ​កងកម្លាំងប្រដាប់អាវុធ​ណា​ប្រព្រឹត្ត​បទល្មើស​ ព្រហ្មទណ្ឌ (រដ្ឋប្បវេណី) ធម្ម តា តុលាការខេត្ត ក្រុង​ដែលមាន​យុត្តាធិការ​ត្រឹមត្រូវ ត្រូវ​កាត់ទោស​ជនល្មើស​ដែល​បាន​ចោទប្រកាន់ នោះ32។
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 យោបល់:

Post a Comment