កសិករ​អះអាង​ថា​ចំណូល​ធ្លាក់​ចុះ​ស្រប​ពេល​បរិមាណ​នាំ​អង្ករ​ចេញ​កើន​ឡើង


ប្រទេស​កម្ពុជា នាំ​ចេញ​អង្ករ​ប្រមាណ ៣០​ម៉ឺន​តោន​ទៅ​កាន់​ទីផ្សារ​អន្តរជាតិ​នៅ​រយៈពេល ១០​ខែ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៣។ ការ​សម្រេច​លទ្ធផល​នេះ បណ្ដាល​មក​ពី​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ និង​គុណភាព​ល្អ​របស់​អង្ករ​កម្ពុជា បាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ទៅ​កាន់​ទូទាំង​សកលលោក។ ម៉្យាង​វិញ​ទៀត បញ្ហា​ដែល​រាំង​ស្ទះ​ដល់​ការ​នាំ​ចេញ​អង្ករ​ត្រូវ​ដោះស្រាយ​បាន​កាន់​តែ​ ប្រសើរ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ប្រជា​កសិករ​បាន​អះអាង​ថា ចំណូល​របស់​គាត់​បាន​ធ្លាក់​ចុះ​ស្រប​ពេល​ដែល​ការ​នាំ​ចេញ​បាន​កើន​ឡើង។

ដោយ អាន ស៊ីថាវ
2013-11-09
ស្ដាប់ ឬ ទាញ​យក​សំឡេង


កសិករ​ខេត្ត​កំពង់ស្ពឺ ច្រូត​ស្រូវ កាល​ពី​អំឡុង​ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​២០១១។
RFA/Mom Sophon

រដ្ឋាភិបាល​ចាត់​ទុក​វិស័យ​ស្រូវ​អង្ករ​ជា​វិស័យ​ចូល​រួម​ដល់​កំណើន​ សេដ្ឋកិច្ច និង​លើក​កម្ពស់​ជីវភាព​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​ជនបទ។ សក្ដានុពល​នេះ រដ្ឋាភិបាល​បាន​បង្កើត​គោល​នយោបាយ​អង្ករ និង​ដាក់​ទិសដៅ​នាំ​ចេញ​ឲ្យ​បាន ១​លាន​តោន​នៅ​ឆ្នាំ​២០១៥។

ចាប់​តាំង​ពី​ដាក់​ចេញ​នូវ​គោល​នយោបាយ​អង្ករ​នៅ​ឆ្នាំ​២០១០ វិស័យ​ឯកជន ជា​ពិសេស​រោង​ម៉ាស៊ីន​កែច្នៃ​អង្ករ បាន​វិនិយោគ​លើ​វិស័យ​នេះ​កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើង។ ការ​វិនិយោគ​នេះ បាន​ជំរុញ​ឲ្យ​ការ​នាំ​ចេញ​អង្ករ​បាន​កើន​ឡើង​ទ្វេ​ដង បើ​ធៀប​នឹង​ឆ្នាំ​មុន។

របាយការណ៍​របស់​លេខាធិការដ្ឋាន​ច្រក​ចេញ​ចូល​តែ​មួយ សម្រាប់​ការ​នាំ​ចេញ​អង្ករ បាន​បង្ហាញ​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា បាន​នាំ​ចេញ​អង្ករ​នៅ​ក្នុង​ខែ​តុលា ប្រចាំ​ឆ្នាំ​២០១៣ សម្រេច​បាន ២​ម៉ឺន ៨​ពាន់​តោន។ បើ​គិត​នៅ​រយៈពេល ១០​ខែ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៣ ដោយ​គិត​ចាប់​ពី​ខែ​មករា ដល់​ខែ​តុលា សម្រេច​បាន​ជិត ៣០​ម៉ឺន​តោន។ ប្រទេស​កម្ពុជា បាន​នាំ​ចេញ​អង្ករ​ទៅ​កាន់​ទីផ្សារ​ចំនួន ៥១​ប្រទេស​នៅ​ទូទាំង​ពិភពលោក។ ប្រទេស​ដែល​ទិញ​អង្ករ​កម្ពុជា ភាគ​ច្រើន គឺ​ប្រទេស​ប៉ូឡូញ (Poland) ប្រទេស​បារាំង (France) និង​ប្រទេស​ម៉ាឡេស៊ី (Malaysia)។

ប្រធាន​សហព័ន្ធ​អ្នក​នាំ​ចេញ​អង្ករ​កម្ពុជា និង​ជា​ប្រធាន​ក្រុមហ៊ុន​នាំ​ចេញ​អង្ករ​ខ្មែរ​ហ្វូត (Khmer Food) លោក​ឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មាន​ប្រសាសន៍​ថា ការ​នាំ​ចេញ​អង្ករ​កម្ពុជា កើន​ឡើង​នេះ ដោយសារ​តែ​អន្តរជាតិ​ទទួល​ស្គាល់​នូវ​រសជាតិ និង​គុណភាព​អង្ករ​របស់​កម្ពុជា។ បន្ថែម​លើ​នេះ ស្ថាប័ន​អភិវឌ្ឍន៍​នានា ដូច​ជា​ទីភ្នាក់ងារ​អភិវឌ្ឍន៍​របស់​បារាំង (AFD) និង​សាជីវកម្ម​ហិរញ្ញវត្ថុ​អន្តរជាតិ ដែល​បាន​បង្កើត​កម្មវិធី​ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​វិស័យ​អង្ករ​កម្ពុជា ទៅ​កាន់​ទីផ្សារ​ក្នុង​ស្រុក និង​អន្តរជាតិ។

លោក​ឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មាន​ប្រសាសន៍​បន្ថែម​ថា ស្រប​ពេល​ដែល​កម្ពុជា បាន​នាំ​ចេញ​អង្ករ​ច្រើន​នៅ​លើ​ទីផ្សារ​ពិភពលោក ប៉ុន្តែ​បញ្ហា​ដែល​រាំង​ស្ទះ​ដល់​ការ​នាំ​ចេញ​អង្ករ​នៅ​តែ​មាន ដូច​ជា​តម្លៃ​ភ្លើង​មាន​តម្លៃ​ខ្ពស់​ជាង​ប្រទេស​ជិត​ខាង៖ «មក​ដល់​ពេល​ នេះ ទាក់ទង​នឹង​ឯកសារ យើង​បន្ថយ​បាន​ច្រើន​ហើយ តែ​រឿង​បញ្ហា​ភ្លើង​យើង​នៅ​បញ្ហា ហើយ​ក៏​យើង​បាន​ទាក់ទង​ខាង​អឺ.ដេ.សេ (EDC)។ យើង​ចង់​គាត់​ជួប​ទល់​មុខ​គ្នា ជៀសវាង​យើង​និយាយ​ផ្សេង គាត់​និយាយ​ផ្សេង។ រឿង​ដែល​សំខាន់ គឺ​បញ្ហា​ថ្លៃ​ដំឡើង រឿង​ការ​ប្រើប្រាស់​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​ជា​រឿង​មួយ​មាន​យូរ​ហើយ។ យើង​ក៏​បាន​ចរចា​គ្នា​សុំ​ឲ្យ​គាត់​ពិចារណា​តាម​អស់​លទ្ធភាព។ គាត់​ថា​គាត់​ជា​ស្ថាប័ន​រក​ស៊ី​ដែរ ហើយ​កាល​ណា​បើ​ចុះ​ច្រើន​ពេក​ទៅ គាត់​ខាត ហើយ​យើង​ក៏​សុខ​ចិត្ត​ទ្រាំ»។

លោក​ឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មាន​ប្រសាសន៍​បន្ត​ថា ស្រប​ពេល​ដែល​តម្លៃ​ភ្លើង​មាន​តម្លៃ​ខ្ពស់ ម្ចាស់​រោង​ម៉ាស៊ីន​ភាគ​ច្រើន​បាន​ប្រើប្រាស់​ថាមពល​ដែល​កកើត​ឡើង​វិញ ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​បន្ទុក​ចំណាយ​ខ្ពស់​លើ​ការ​ប្រើប្រាស់​ថាមពល​លើ​ការ​ កែច្នៃ​អង្ករ​នាំ​ចេញ។

ទាក់ទង​នឹង​ការ​កាត់​បន្ថយ​បន្ទុក​ចំណាយ​ខ្ពស់​លើ​ការ​ប្រើប្រាស់​ អគ្គិសនី ម្ចាស់​រោង​ម៉ាស៊ីន​មួយ​ចំនួន​បាន​ប្រើប្រាស់​ម៉ាស៊ីន​ភ្លើង​ផ្ទាល់​ខ្លួន ឬ​ប្រើប្រាស់​ម៉ាស៊ីន​ភ្លើង​ដែល​ដើរ​ដោយ​អង្កាម​ជា​ដើម។ ឯកសារ​ស្រាវជ្រាវ​ដោយ​វិទ្យាស្ថាន​បណ្ដុះ​បណ្ដាល និង​ស្រាវជ្រាវ​ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​កម្ពុជា ប្រចាំ​ឆ្នាំ​២០១៣ បាន​អង្កេត​ចំនួន ១០០​រោង​ម៉ាស៊ីន នៅ​តាម​ខេត្ត​៧ នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស​កម្ពុជា បង្ហាញ​ថា ៨៣​សហគ្រាស​ប្រើប្រាស់​ម៉ាស៊ីន​ភ្លើង​ដើរ​ដោយ​ប្រេង​ម៉ាស៊ូត។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏ដោយ អ្នក​វិភាគ​កសិកម្ម​បាន​លើក​ឡើង​ថា រដ្ឋាភិបាល និង​អ្នក​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​ផ្សេងៗ បាន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​តែ​លើ​ក្រុមហ៊ុន​នាំ​ចេញ​អង្ករ។ ចំពោះ​ប្រជា​កសិករ​វិញ បាន​អះអាង​ថា ជីវភាព​របស់​គាត់​បាន​ថយ​ចុះ​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ ដោយសារ​តម្លៃ​ស្រូវ​ថោក និង​គ្មាន​ទីផ្សារ​ច្បាស់​លាស់។

អ្នក​វិភាគ​កសិកម្ម និង​ជា​ប្រធាន​ស្ដីទី​សមាគម​អ្នក​សេដ្ឋកិច្ច​កម្ពុជា លោក ស្រី ចន្ធី មាន​ប្រសាសន៍​ថា បញ្ហា គឺ​នៅ​ត្រង់​ថា ការ​ផលិត​របស់​កសិករ​មិន​ត្រូវ​ទៅ​តាម​ការ​ចង់​បាន​របស់​អ្នក​នាំ​ចេញ​អង្ករ ​កម្ពុជា មាន​ន័យ​ថា កសិករ​ភាគ​ច្រើន​បាន​ប្រើប្រាស់​ពូជ​ស្រូវ​មិន​សុទ្ធ​ល្អ និង​គ្មាន​គុណភាព។ ក្រៅ​ពី​បញ្ហា​នេះ បច្ចេកទេស​ទុក​ដាក់ និង​ប្រមូល​ផល​នៅ​មាន​កម្រិត​នៅ​ឡើយ​នៅ​តាម​ទី​ជនបទ។ កសិករ​ភាគ​ច្រើន ពឹង​លើ​ឥណទាន​ក្រៅ​ផ្លូវ​ការ​ដែល​មាន​អត្រា​ការ​ប្រាក់​ខ្ពស់។

លោក ស្រី ចន្ធី បាន​សង្កេត​ឃើញ​ថា ការ​ផលិត​ស្រូវ​របស់​កសិករ​កម្ពុជា ភាគ​ច្រើន គឺ​ផលិត​ស្រប​ទៅ​តាម​ការ​ចង់​បាន​របស់​ប្រទេស​ថៃ និង​វៀតណាម តែ​ប៉ុណ្ណោះ៖ «ធម្មតា រដ្ឋាភិបាល​មាន​គោល​នយោបាយ​ផលិត​ស្រូវ ការ​នាំ​ចេញ​អង្ករ​ហ្នឹង​វា​ល្អ ប៉ុន្តែ​ភាគ​ច្រើន​បំផុត​សម្រួល​ដល់​អ្នក​នាំ​ចេញ​អង្ករ។ ក៏ប៉ុន្តែ ពូជ​ស្រូវ ការ​ដាំ​ដុះ​របស់​ប្រជា​កសិករ​ភាគ​ច្រើន​គាត់​ប្រើប្រាស់​ពូជ​ដែល​មាន​តម្លៃ ​មិន​បាន​ល្អ ហើយ​គាត់​ច្រើន​តែ​ផលិត​ទូទៅ គឺ​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​នឹង​ការ​ប្រមូល​ទិញ​របស់​ប្រទេស​ជិត​ខាង ដូច​ជា​ប្រទេស​ថៃ និង​វៀតណាម»។

លោក ស្រី ចន្ធី មាន​ប្រសាសន៍​បន្ត​ថា តាម​ការ​ប៉ាន់ស្មាន ការ​ចែក​ចាយ​ពូជ​ស្រូវ​សុទ្ធ ឬ​ពូជ​ស្រូវ​មាន​តម្លៃ​ខ្ពស់​មាន​តិច​ជាង ១៥% ប៉ុណ្ណោះ​នៅ​កម្ពុជា។ ចំពោះ​ការ​នាំ​ចេញ​ស្រូវ​ក្រៅ​ផ្លូវ​ការ​វិញ មាន​បរិមាណ ៣​លាន​តោន ដែល​ភាគ​ច្រើន​នាំ​ចេញ​ទៅ​ប្រទេស​ជិត​ខាង ដូច​ជា​វៀតណាម និង​ប្រទេស​ថៃ។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏ដោយ អ្នក​វិភាគ​កសិកម្ម​មួយ​ចំនួន​បាន​អះអាង​ថា រដ្ឋាភិបាល​គួរ​យក​ចិត្ត​ទុក​លើ​ជីវភាព​ផលិត​កសិកម្ម​របស់​កសិករ ដើម្បី​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​នឹង​គោល​នយោបាយ​នាំ​ចេញ​អង្ករ​មួយ​លាន​តោន​បាន​ជោគជ័យ​ នៅ​ឆ្នាំ​២០១៥ នោះ។ បញ្ហា​ដែល​ត្រូវ​ដោះ​ស្រាយ​រួម​មាន កង្វះ​ដើម​ទុន​ផលិត​កសិកម្ម។ បញ្ហា​នេះ បាន​បង្ខំ​ឲ្យ​កសិករ​ទិញ​សម្ភារៈ​កសិកម្ម​ជឿ​ពី​អ្នក​ផ្គត់ផ្គង់​នៅ​តាម​ មូលដ្ឋាន ដែល​ត្រូវ​បង់​ការ​ប្រាក់​ដល់​ទៅ ៥% ក្នុង​មួយ​ខែ។ ការ​ចំណាយ​ខ្ពស់​លើ​ធាតុ​ចូល​ដើម្បី​ផលិត​កសិកម្ម ថ្លៃ​អង្ករ​ឡើង​ចុះ​ខ្លាំង អត្រា​ការ​ប្រាក់​ខ្ពស់ និង​ខ្វះ​សមត្ថភាព​ក្នុង​ការ​ទទួល​ប្រាក់​កម្ចី​កម្រិត​ទាប បាន​កាត់​បន្ថយ​ប្រាក់​ចំណេញ​របស់​កសិករ​ជិត​ពាក់​កណ្ដាល។ ការ​ស្រាវជ្រាវ​ដោយ ស៊ី.ឌី.អ.អាយ (CDRI) បាន​រក​ឃើញ​ថា ប្រាក់​ចំណេញ​ដុល​របស់​ប្រាក់​កសិករ គឺ ២៨០​ដុល្លារ​ក្នុង​មួយ​ហិកតារ សម្រាប់​ស្រូវ​វស្សា និង ៥៤០​ដុល្លារ សម្រាប់​ស្រូវ​ប្រាំង។ ប្រាក់​ចំណូល​បាន​មក​ពី​ការងារ​កសិកម្ម បង្ហាញ​ពី​ជីវភាព​របស់​គ្រួសារ​កសិករ​ងាយ​នឹង​ថយ​ចុះ​ពី​ភាព​ប៉ះ​ទង្គិច​ ផ្សេងៗ។

ប្រធាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិក្សា និង​អភិវឌ្ឍន៍​កសិកម្ម​កម្ពុជា លោក​បណ្ឌិត យ៉ង សាំងកុមារ បាន​អះអាង​ថា ស្រប​ពេល​ថ្លៃ​ទំនិញ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​កើន​ឡើង គ្រួសារ​នីមួយៗ​ជា​មធ្យម​នៅ​ជនបទ ត្រូវ​រក​ចំណូល​យ៉ាង​ហោច​ណាស់​ប្រមាណ ៨​លាន​រៀល​ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំ ដើម្បី​ទទួល​បាន​ការ​រស់​នៅ​សមរម្យ៕
SHARE

Milan Tomic

Hi. I’m Designer of Blog Magic. I’m CEO/Founder of ThemeXpose. I’m Creative Art Director, Web Designer, UI/UX Designer, Interaction Designer, Industrial Designer, Web Developer, Business Enthusiast, StartUp Enthusiast, Speaker, Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 យោបល់:

Post a Comment