ដោយ អាន ស៊ីថាវ
2012-06-26
2012-06-26

១៧-ឧសភា-២០១១ ៖ គ្រាប់អង្ករកំពុងហូរចេញពីទម៉ាស៊ីនកិនស្រូវទំនើបមួយ របស់ក្រុមហ៊ុន បៃតងកម្ពុជានៅខេត្តបាត់ដំបង។
RFA/Mom Sophon
មូលហេតុនេះ ត្រូវបានអ្នកវិនិយោគជាច្រើនបានចាប់អារម្មណ៍បង្កើតរោងចក្រកែច្នៃ អង្ករនៅកម្ពុជា។ ហើយក្នុងរយៈពេលចុងក្រោយនេះ ការនាំចេញអង្ករទៅក្រៅប្រទេសបានកើនឡើង ដែលក្នុងឆ្នាំ២០១១ នេះ កម្ពុជាបាននាំចេញអង្ករបានចំនួនប្រមាណ ១៧ម៉ឺនតោន។
បើទោះក្រុមហ៊ុនដែលជាអ្នកនាំចេញអង្ករនោះ បាននាំចេញអង្ករច្រើនម៉ឺនតោនទៅក្រៅប្រទេសក៏ដោយ ប៉ុន្តែអ្នកនាំចេញអង្ករទាំងនោះបានអះអាងថា គុណភាពមិនទាន់អាចប្រកួតប្រជែងជាមួយបណ្ដាអ្នកនាំចេញអង្ករ ដូចជាប្រទេសថៃ និងវៀតណាមបានឡើយ ហើយតម្លៃអង្ករក៏មានតម្លៃខ្ពស់ជាងប្រទេសជិតខាង ដោយសារតែអង្ករនៅរាយប៉ាយ មិនអាចផ្គត់ផ្គង់តាមតម្រូវការរបស់អ្នកបញ្ចាទិញ ឬកសិករដាំពូជស្រូវច្រើនប្រភេទជាដើម។
ទោះជាយ៉ាងនេះក្ដី ទីប្រឹក្សាឧត្តមក្រុមប្រឹក្សាសេដ្ឋកិច្ចជាតិ លោកបណ្ឌិត ម៉ៃ កល្យាណ មានប្រសាសន៍ថា អង្ករធម្មតា គឺនៅរប៉ាត់រប៉ាយនៅឡើយ ហើយកម្ពុជាបានធ្វើគោលនយោបាយកាលពីឆ្នាំមុន គឺចង់ឲ្យក្រសួងពាក់ព័ន្ធធ្វើស្តង់ដារឲ្យច្បាស់លាស់នៃអង្ករ កម្ពុជា ដែលជាកត្តាមួយសំខាន់ សម្រាប់ការធ្វើកុងត្រាច្បាស់លាស់ជាមួយអ្នកបញ្ជាទិញអង្ករ នៅលើពិភពលោក។
លោកបណ្ឌិត ម៉ៃ កល្យាណ មានប្រសាសន៍បន្តទៀតថា ការសម្រេចនាំចេញអង្ករឲ្យបានមួយលានតោន គឺទាមទាការដោះស្រាយបញ្ហាមួយចំនួន ដូចជាការដឹកជញ្ជូន ថ្លៃអគ្គិសនី ជាដើម៖ «អ្វីដែលយើងប៉ាន់ស្មាន គឺយើងគិតថាអាចធ្វើបាន បើសិនជាដោះស្រាយបញ្ហាមួយពីរបី ដូចជាបញ្ហា Logistic (ការដឹកជញ្ជួន) ហ្នឹង បញ្ហា Trade Facilitation (ការសម្រួលបែបបទពាណិជ្ជកម្ម) ធ្វើក្រដាសស្នាមហ្នឹង កុំឲ្យស្មុគស្មាញ បញ្ហាភ្លើង វាពាក់ព័ន្ធគ្នាទាំងអស់»។
លោកបណ្ឌិតបន្ថែមថា គុណភាពអង្កររបស់ប្រទេសកម្ពុជា គឺមិនល្អណាស់ណានោះទេ និងជាពិសេស តម្លៃលក់នៅលើទីផ្សារអន្តរជាតិ ក៏មានតម្លៃខ្ពស់នៅឡើយ ហើយការលក់អង្កររបស់កម្ពុជាមានភាពប្រកួតប្រជែងបាន គឺអាចមាននៅទីផ្សារអឺរ៉ុបតែប៉ុណ្ណោះ។
រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម លោក ចម ប្រសិទ្ធ ធ្លាប់មានប្រសាសន៍ថា ការបង្កើតសហព័ន្ធនាំចេញអង្ករ គឺមានសារៈសំខាន់សម្រាប់អ្នកនាំចេញអង្ករពីកម្ពុជា ដោយលោកបញ្ជាក់ថា សហព័ន្ធនេះគឺអាចប្រមូលអ្នកផលិតស្រូវទាំងអស់នៅកម្ពុជា ដើម្បីចូលក្នុងសហព័ន្ធបែងចែកអ្នកជំនាញផ្នែករកទីផ្សារអង្ករ ដើម្បីយកមកផ្សព្វផ្សាយឲ្យសមាជិកទាំងអស់បានដឹងអំពីព័ត៌មាន ទីផ្សារអង្ករនៅជុំវិញពិភពលោក និងជំនាញការមួយទៀត គឺទទួលបន្ទុកផ្នែកបន្សុទ្ធពូជ ដោយសារពូជស្រូវរបស់កម្ពុជាមានពូជជាង១ពាន់។
លោក ចម ប្រសិទ្ធ បញ្ជាក់ទៀតថា កម្ពុជាត្រូវផលិតពូជអ្វីដែលជាតម្រូវការរបស់ទីផ្សារ ដើម្បីផ្សព្វផ្សាយពូជនេះទៅកសិករ ឬសមាជិកដែលជាអ្នកផលិតស្រូវ។
ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ លោក ចម ប្រសិទ្ធ បន្តថា សហព័ន្ធនេះគឺអាចបំពេញតម្រូវការផ្គត់ផ្គង់អង្ករត្រង់ចំនួនមួយ បាន របស់អ្នកបញ្ជាទិញអង្ករពីកម្ពុជា។
ប្រធានសហព័ន្ធអ្នកនាំចេញអង្ករកម្ពុជា និងជាប្រធានក្រុមហ៊ុន ខ្មែរ ហ្វូត (Khmer Food) លោកឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មានប្រសាសន៍ថា សព្វថ្ងៃនេះអ្នកផលិតអង្ករ និងអ្នកនាំចេញអង្ករ ស្ថិតនៅរាយប៉ាយនៅឡើយ ដែលការបង្កើតសហព័ន្ធនេះ គឺអាចប្រមូលផ្ដុំនៃអ្នកនាំចេញអង្ករ ដើម្បីបង្កើនការនាំចេញនៅលើទីផ្សារពិភពលោក ក្នុងការសម្រេចឲ្យបាននូវការនាំចេញអង្កររបស់កម្ពុជាឲ្យបាន១ លានតោននៅឆ្នាំ២០១៥ ខាងមុខ។
លោកឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មានប្រសាសន៍បន្តថា រដ្ឋាភិបាលបានជួយគាំទ្រគោលនយោបាយនាំចេញអង្ករនេះ និងបានជំរុញឲ្យអ្នកដែលពាក់ព័ន្ធ កាត់បន្ថយការយកកម្រៃផ្សេងៗពីអ្នកនាំចេញអង្ករ ដែលជំរុញឲ្យការនាំចេញអង្ករផ្កាម្លិះពីកម្ពុជាកើនឡើងខ្លាំង ប៉ុន្តែចំនួននេះនៅមានតិចតួចនៅឡើយ៖ «រដ្ឋាភិបាលបានលើកទឹក ចិត្តមិនយកពន្ធលើអ្នកនាំចេញ មិនយកពន្ធប្រាក់ចំណេញពីក្រុមហ៊ុនដែលនាំចេញទៀត។ ប៉ុន្តែមកដល់ពេលនេះ ដែលខ្ញុំបានលើកឡើង ចំពោះអង្ករប្រភេទផ្កាម្លិះ គឺយើងនាំចេញបានច្រើន តែយើងអត់មានចំនួនគ្រប់គ្រាន់»។
លោកមានប្រសាសន៍បន្តថា ចំពោះអង្ករធម្មតា កម្ពុជាមានវិបត្តិទីផ្សារ គឺតម្លៃអង្កររបស់កម្ពុជាមានតម្លៃខ្ពស់ជាងប្រទេសនាំចេញអង្ករ ផ្សេងៗ ដោយលោកបញ្ជាក់ថា ការបញ្ចុះតម្លៃអគ្គិសនី គឺជាកត្តាសំខាន់ជួយគាំទ្រដល់អ្នកនាំចេញអង្ករផ្សេងៗ ដល់ការបង្កើនការនាំចេញអង្ករធម្មតានេះ។
អ្នកវិភាគកសិកម្មយល់ឃើញថា ការសម្រេចបាននូវគោលដៅនាំចេញរបស់កម្ពុជាឲ្យបានមួយលានតោននៅ ឆ្នាំ២០១៥ គឺអ្នកនាំចេញអង្ករទាំងអស់ និងភាគីដែលពាក់ព័ន្ធ ត្រូវស្វែងរកទីផ្សារផ្សេង ក្រៅពីអឺរ៉ុប ដូចជាប្រទេសចិន (China) ឥណ្ឌូណេស៊ី (Indonesia) និងប្រទេសហ្វីលីពីន (Philippine) ជាដើម។
បញ្ជាក់បន្ថែមអំពីបញ្ហានេះ លោកឧកញ៉ា គឺម សាវុធ មានប្រសាសន៍ថា ទីផ្សារអាស៊ី គឺជាទីផ្សារសំខាន់របស់ប្រភេទអង្កររបស់កម្ពុជា ដោយសារតែរយៈពេលនៃការនាំចេញ គឺមានរយៈពេលខ្លីជាងរយៈពេលនាំចេញទៅសហគមន៍អឺរ៉ុប និងមានភាពងាយស្រួល។ លោកបញ្ជាក់ថា បើទោះជាប្រទេសកម្ពុជាបាននាំចេញអង្ករភាគច្រើនទៅសហគមន៍អឺរ៉ុប ក្នុងឆ្នាំ២០១១ ដែលមានចំនួនប្រមាណ១៥ម៉ឺនតោនក៏ដោយ ប៉ុន្តែតម្រូវការអង្កររបស់សហគមន៍អឺរ៉ុប ត្រូវការប្រមាណតែ៣០ម៉ឺនតោនក្នុងមួយឆ្នាំ៕
RFA/Mom Sophon
មូលហេតុនេះ ត្រូវបានអ្នកវិនិយោគជាច្រើនបានចាប់អារម្មណ៍បង្កើតរោងចក្រកែច្នៃ អង្ករនៅកម្ពុជា។ ហើយក្នុងរយៈពេលចុងក្រោយនេះ ការនាំចេញអង្ករទៅក្រៅប្រទេសបានកើនឡើង ដែលក្នុងឆ្នាំ២០១១ នេះ កម្ពុជាបាននាំចេញអង្ករបានចំនួនប្រមាណ ១៧ម៉ឺនតោន។
បើទោះក្រុមហ៊ុនដែលជាអ្នកនាំចេញអង្ករនោះ បាននាំចេញអង្ករច្រើនម៉ឺនតោនទៅក្រៅប្រទេសក៏ដោយ ប៉ុន្តែអ្នកនាំចេញអង្ករទាំងនោះបានអះអាងថា គុណភាពមិនទាន់អាចប្រកួតប្រជែងជាមួយបណ្ដាអ្នកនាំចេញអង្ករ ដូចជាប្រទេសថៃ និងវៀតណាមបានឡើយ ហើយតម្លៃអង្ករក៏មានតម្លៃខ្ពស់ជាងប្រទេសជិតខាង ដោយសារតែអង្ករនៅរាយប៉ាយ មិនអាចផ្គត់ផ្គង់តាមតម្រូវការរបស់អ្នកបញ្ចាទិញ ឬកសិករដាំពូជស្រូវច្រើនប្រភេទជាដើម។
ទោះជាយ៉ាងនេះក្ដី ទីប្រឹក្សាឧត្តមក្រុមប្រឹក្សាសេដ្ឋកិច្ចជាតិ លោកបណ្ឌិត ម៉ៃ កល្យាណ មានប្រសាសន៍ថា អង្ករធម្មតា គឺនៅរប៉ាត់រប៉ាយនៅឡើយ ហើយកម្ពុជាបានធ្វើគោលនយោបាយកាលពីឆ្នាំមុន គឺចង់ឲ្យក្រសួងពាក់ព័ន្ធធ្វើស្តង់ដារឲ្យច្បាស់លាស់នៃអង្ករ កម្ពុជា ដែលជាកត្តាមួយសំខាន់ សម្រាប់ការធ្វើកុងត្រាច្បាស់លាស់ជាមួយអ្នកបញ្ជាទិញអង្ករ នៅលើពិភពលោក។
លោកបណ្ឌិត ម៉ៃ កល្យាណ មានប្រសាសន៍បន្តទៀតថា ការសម្រេចនាំចេញអង្ករឲ្យបានមួយលានតោន គឺទាមទាការដោះស្រាយបញ្ហាមួយចំនួន ដូចជាការដឹកជញ្ជូន ថ្លៃអគ្គិសនី ជាដើម៖ «អ្វីដែលយើងប៉ាន់ស្មាន គឺយើងគិតថាអាចធ្វើបាន បើសិនជាដោះស្រាយបញ្ហាមួយពីរបី ដូចជាបញ្ហា Logistic (ការដឹកជញ្ជួន) ហ្នឹង បញ្ហា Trade Facilitation (ការសម្រួលបែបបទពាណិជ្ជកម្ម) ធ្វើក្រដាសស្នាមហ្នឹង កុំឲ្យស្មុគស្មាញ បញ្ហាភ្លើង វាពាក់ព័ន្ធគ្នាទាំងអស់»។
លោកបណ្ឌិតបន្ថែមថា គុណភាពអង្កររបស់ប្រទេសកម្ពុជា គឺមិនល្អណាស់ណានោះទេ និងជាពិសេស តម្លៃលក់នៅលើទីផ្សារអន្តរជាតិ ក៏មានតម្លៃខ្ពស់នៅឡើយ ហើយការលក់អង្កររបស់កម្ពុជាមានភាពប្រកួតប្រជែងបាន គឺអាចមាននៅទីផ្សារអឺរ៉ុបតែប៉ុណ្ណោះ។
រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម លោក ចម ប្រសិទ្ធ ធ្លាប់មានប្រសាសន៍ថា ការបង្កើតសហព័ន្ធនាំចេញអង្ករ គឺមានសារៈសំខាន់សម្រាប់អ្នកនាំចេញអង្ករពីកម្ពុជា ដោយលោកបញ្ជាក់ថា សហព័ន្ធនេះគឺអាចប្រមូលអ្នកផលិតស្រូវទាំងអស់នៅកម្ពុជា ដើម្បីចូលក្នុងសហព័ន្ធបែងចែកអ្នកជំនាញផ្នែករកទីផ្សារអង្ករ ដើម្បីយកមកផ្សព្វផ្សាយឲ្យសមាជិកទាំងអស់បានដឹងអំពីព័ត៌មាន ទីផ្សារអង្ករនៅជុំវិញពិភពលោក និងជំនាញការមួយទៀត គឺទទួលបន្ទុកផ្នែកបន្សុទ្ធពូជ ដោយសារពូជស្រូវរបស់កម្ពុជាមានពូជជាង១ពាន់។
លោក ចម ប្រសិទ្ធ បញ្ជាក់ទៀតថា កម្ពុជាត្រូវផលិតពូជអ្វីដែលជាតម្រូវការរបស់ទីផ្សារ ដើម្បីផ្សព្វផ្សាយពូជនេះទៅកសិករ ឬសមាជិកដែលជាអ្នកផលិតស្រូវ។
ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ លោក ចម ប្រសិទ្ធ បន្តថា សហព័ន្ធនេះគឺអាចបំពេញតម្រូវការផ្គត់ផ្គង់អង្ករត្រង់ចំនួនមួយ បាន របស់អ្នកបញ្ជាទិញអង្ករពីកម្ពុជា។
ប្រធានសហព័ន្ធអ្នកនាំចេញអង្ករកម្ពុជា និងជាប្រធានក្រុមហ៊ុន ខ្មែរ ហ្វូត (Khmer Food) លោកឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មានប្រសាសន៍ថា សព្វថ្ងៃនេះអ្នកផលិតអង្ករ និងអ្នកនាំចេញអង្ករ ស្ថិតនៅរាយប៉ាយនៅឡើយ ដែលការបង្កើតសហព័ន្ធនេះ គឺអាចប្រមូលផ្ដុំនៃអ្នកនាំចេញអង្ករ ដើម្បីបង្កើនការនាំចេញនៅលើទីផ្សារពិភពលោក ក្នុងការសម្រេចឲ្យបាននូវការនាំចេញអង្កររបស់កម្ពុជាឲ្យបាន១ លានតោននៅឆ្នាំ២០១៥ ខាងមុខ។
លោកឧកញ៉ា គឹម សាវុធ មានប្រសាសន៍បន្តថា រដ្ឋាភិបាលបានជួយគាំទ្រគោលនយោបាយនាំចេញអង្ករនេះ និងបានជំរុញឲ្យអ្នកដែលពាក់ព័ន្ធ កាត់បន្ថយការយកកម្រៃផ្សេងៗពីអ្នកនាំចេញអង្ករ ដែលជំរុញឲ្យការនាំចេញអង្ករផ្កាម្លិះពីកម្ពុជាកើនឡើងខ្លាំង ប៉ុន្តែចំនួននេះនៅមានតិចតួចនៅឡើយ៖ «រដ្ឋាភិបាលបានលើកទឹក ចិត្តមិនយកពន្ធលើអ្នកនាំចេញ មិនយកពន្ធប្រាក់ចំណេញពីក្រុមហ៊ុនដែលនាំចេញទៀត។ ប៉ុន្តែមកដល់ពេលនេះ ដែលខ្ញុំបានលើកឡើង ចំពោះអង្ករប្រភេទផ្កាម្លិះ គឺយើងនាំចេញបានច្រើន តែយើងអត់មានចំនួនគ្រប់គ្រាន់»។
លោកមានប្រសាសន៍បន្តថា ចំពោះអង្ករធម្មតា កម្ពុជាមានវិបត្តិទីផ្សារ គឺតម្លៃអង្កររបស់កម្ពុជាមានតម្លៃខ្ពស់ជាងប្រទេសនាំចេញអង្ករ ផ្សេងៗ ដោយលោកបញ្ជាក់ថា ការបញ្ចុះតម្លៃអគ្គិសនី គឺជាកត្តាសំខាន់ជួយគាំទ្រដល់អ្នកនាំចេញអង្ករផ្សេងៗ ដល់ការបង្កើនការនាំចេញអង្ករធម្មតានេះ។
អ្នកវិភាគកសិកម្មយល់ឃើញថា ការសម្រេចបាននូវគោលដៅនាំចេញរបស់កម្ពុជាឲ្យបានមួយលានតោននៅ ឆ្នាំ២០១៥ គឺអ្នកនាំចេញអង្ករទាំងអស់ និងភាគីដែលពាក់ព័ន្ធ ត្រូវស្វែងរកទីផ្សារផ្សេង ក្រៅពីអឺរ៉ុប ដូចជាប្រទេសចិន (China) ឥណ្ឌូណេស៊ី (Indonesia) និងប្រទេសហ្វីលីពីន (Philippine) ជាដើម។
បញ្ជាក់បន្ថែមអំពីបញ្ហានេះ លោកឧកញ៉ា គឺម សាវុធ មានប្រសាសន៍ថា ទីផ្សារអាស៊ី គឺជាទីផ្សារសំខាន់របស់ប្រភេទអង្កររបស់កម្ពុជា ដោយសារតែរយៈពេលនៃការនាំចេញ គឺមានរយៈពេលខ្លីជាងរយៈពេលនាំចេញទៅសហគមន៍អឺរ៉ុប និងមានភាពងាយស្រួល។ លោកបញ្ជាក់ថា បើទោះជាប្រទេសកម្ពុជាបាននាំចេញអង្ករភាគច្រើនទៅសហគមន៍អឺរ៉ុប ក្នុងឆ្នាំ២០១១ ដែលមានចំនួនប្រមាណ១៥ម៉ឺនតោនក៏ដោយ ប៉ុន្តែតម្រូវការអង្កររបស់សហគមន៍អឺរ៉ុប ត្រូវការប្រមាណតែ៣០ម៉ឺនតោនក្នុងមួយឆ្នាំ៕
0 យោបល់:
Post a Comment